~* Perantau Akhirah, Musafir Perjuangan *~: Bersamamu Dalam Naungan 'Ilmu

~* Perantau Akhirah, Musafir Perjuangan *~

Bismillah Ar Rahman Ar Rahim, alhamdulillah, syukur ana rafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin-Nya, maka ana telah dapat membangunkan sebuah laman sebagai pengantar wadah bicara antara seorang Muslim dengan Muslim yang lain. Semoga usaha ana ini akan diberkati dan dirahmati Allah SWT. Amiin. Salam Ukhwah wa Mahabbah Islamiah daripada ana 'the daughter of Haji Yusof' buat antum sekalian. Yarhamkumullah! ISLAM NO.1 kini dan selama-lamanya, insyaALLAH. ALLAHUAKBAR 3X! Wassalam wbt.

Wednesday, December 06, 2006

Bersamamu Dalam Naungan 'Ilmu

.
BismilLAH, alhamdulilLAH, wassolatu wassalamu
‘ala RasulilLAH sholla ALLAHu ‘alaihi wassalam
,

Assalamu’alaykum warahmatulLAHI Ta’ala
wabarokaatuh,

Khas buat saudara/ri seaqeedah yang saya hormati dan
hargai kerana ALLAH Ta’ala, saya do’akan kehadrat
ROBBI, moga-moga kita semua, UMMAH Muhammad
sholla ALLAHu ‘alaihi wassalam
senantiasa
beroleh bahagia dalam penghidupan khususnya bawah
naungan ILAHI, insyaALLAH, amiin.



AlhamdulilLAH, biiznilLAH,
Baharulah hari ini saya beroleh peluang meng ‘up-date’ kan
weblog ini. InsyaALLAH buat kali ini, saya paparkan
kembali satu penulisan yang pernah saya paparkan
pada awal Februari 2006 yang lepas di bumi Nueva
Zelanda
. Khas buat pembacaan dan ambil manfa’at
semua.



Buat kakak angkat saya,
Nor Shafriza, selamat melangkah ke fatrah seterusnya,
adik do’akan “bismilLAH Ar Rahman Ar Rahim,
barakalLAHU laki wa baraka ‘alaiki wa jama’a
bainakuma fi khairin, amiin
” buat kakak dan pangeran
hatinya serta do’a yang sedemikian jua dipanjangkan
pada saudara/ri seaqeedah yang turut sama memeterai
ikatan IMAN dan kasih sayang atas nama ALLAH,
moga kalian dilimpahkan keselamatan, keamanan
dan mahabbah yang terunggul, insyaALLAH.



Buat kakak-kakak, handai taulan serta adik-adik,
insyaALLAH kiriman perkhabaran akan saya kirimkan
dalam waktu terdekat ini, maaf atas ketidak upayaan
saya untuk menyegerakannya, ismihni ‘ala kulli hal,
inni al faqiirah ila ROBBIha
.



Baiklah, alhamdulilLAH, moga sisipan kembali
penulisan berikut ada khairnya, insyaALLAH,
selamat membaca dan jangan lupa ya, jaga
hubungan dengan ALLAH, ALLAH jaga kita

serta ayuh sama-sama usaha dan do’akan kejayaan
dan kesejahteraan milik UMMAH dan ISLAM,
amiin
.


-Darul IMAN, 15 Dhul Qadah 1427H-

~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~

Tajuk: Bersamamu Dalam Naungan 'Ilmu
Penulis: Al-Ustadzah Ummu Ishaq Zulfa Husein Al-Atsariyyah
Tarikh publikasi: 19 November 2003
Sumber: Majalah As Syariah by Oase Media
Pengeditan, Olahan dan Intepretasi bahasa: Bint Haji Yusof

BismilLAH Ar Rahman Ar Rahim



Membina sebuah kehidupan rumah tangga yang
harmonis
memang menjadi dambaan setiap pasangan
suami isteri
.

Namun tentu saja untuk mencapainya bukannya suatu persoalan
dan jalan yang mudah. Ia memerlukan persiapan dan
kesediaan dalam banyak hal terutama dari segi ilmu
agama.
Sesuatu yang mesti dipunyai seorang isteri, apatah
lagi pada pihak sang suami selaku pengurus mahligai rumah
tangga
.

Benarlah sebagaimana kata-kata kebanyakan bahawa
menikah beerti menjalani kehidupan yang baru.

Oleh sebab, kehidupan pasca pernikahan ibarat satu pengembaraan ke suatu medan / medium yang
asing bagi kedua-dua mempelai
, di mana di hadapannya
terbentang banyak hal yang tiada pernah kedua-dua mereka
tempuhi sebelum menjawat tanggung jawab selaku suami dan isteri.

Posted by Picasa

Pernikahan juga merupakan kehidupan orang dewasa memandangkan terdapat banyak hal yang harus dihadapi dan diselesaikan dengan corak pemikiran orang yang dewasa, bukannya corak pemikiran kanak-kanak. Tidak dapat tidak
dalam kehidupan bekeluarga, kedua-dua mereka, akan tetap
berhadapan banyak urusan dan permasalahan umpamanya masalah hubungan suami isteri (bak kata pepatah Melayu:
sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’),
masalah dalam pengurusan pendidikan anak-anak,
ekonomi keluarga, soal kemasyarakatan
dsb.

Maka, adalah tidak salah apabila dikatakan untuk menikah memerlukan bukan sahaja si isteri, bahkan lebih-lebih
lagi pada si suami sebagai qawwam (pemimpin) bagi
keluarganya untuk memperlengkapi diri dengan ilmu
syar’ie
. Ini adalah kerana, dengan ‘ilmu yang disertai amalan, akan tertegaklah segala urusan dan akan luruslah jalan kehidupan
dengan penuh kesejahteraan filLAh. Namun, sayang seribu
kali sayang, soal ini seringkali terabaikan bukan sahaja sebelum
pernikahan, bahkan jua pasca pernikahan.


Pendidikan Keluarga.


Posted by Picasa

ALLAH S.W.T. berfirman yang mafhumnya:

Kaum lelaki (suami) itu adalah pemimpin
(qawwam) bagi kaum wanita (isteri)
..”

(An Nisaa; 4:34)

Salah satu daripada tugas suami sebagai ‘qawwam’ adalah memberikan pendidikan Deen kepada isteri dan anak-
anaknya
, meluruskan mereka dari penyimpangan,
mengenalkan mereka kepada kebenaran
(Al Haq)
kerana

ALLAH S.W.T. telah berfirman yang mafhumnya:

Hai orang-orang yang beriman, pelihara (jaga)lah
dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan
bakarnya adalah manusia dan batu
; penjaganya
malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan
tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang
diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu
mengerjakan apa yang diperintahkan
.”

(At Tahrim; 66: 6)

Menjaga keluarga yang dimaksudkan dalam firman
ALLAH di atas adalah dengan cara mendidik , mengajar , memerintahkan mereka dan membantu ,mereka serta
melarang mereka dari bermaksiat kepada-NYA
. Adalah
menjadi suatu kewajipan atas seorang suami untuk
mengajari keluarganya tentang perkara-perkara yang
di-fardhu-kan
. Apabila ia mendapati mereka berbuat maksiat,
maka sang suami mestilah bersegera menasihati mereka sebagaimana yang telah diperingatkan ALLAH S.W.T.
dalam firman-NYA tadi.

(Tafsir Ath-Thabari, 28/166, Ruhul Ma‘ani, 28/156)

Posted by Picasa

Manakala menurut Asy-Syaikh ‘Abdurrahman bin Nashir
As-Sa`di
, “menjaga” :- menjaga jiwa dari api neraka boleh dilakukan dengan mengharuskan jiwa tersebut untuk
berpegang dengan perintah ALLAH, melaksanakan apa
yang diperintahkan-NYA, menjauhi apa yang dilarang,
dan bertaubat dari perkara yang mendatangkan murka
dan adzab-NYA
. Di samping itu “menjaga” isteri dan anak-anak
jua dapat dilakukan dengan cara mendidik dan mengajari mereka,
serta memaksa mereka untuk ta’at kepada perintah ALLAH.

Seseorang hamba tidak selamat melainkan apabila ia menegakkan
perkara yang ALLAH telah perintahkan dan meninggalkan apa
yang ALLAH larangkan pada dirinya dan pada orang-orang yang
berada di bawah perwaliannya seperti isteri, anak-anak dan yang
selain mereka.

(Tafsir Al-Karimir Rahman, hal. 874)

Posted by Picasa


Maka jelasnya, ayat tadi menunjukkan wajibnya si suami
mengajari isteri tentang perkara agama (Deen) dan
kebaikan serta adab-adab yang diperlukan / merupakan
satu keperluan.
Hal ini semisal dengan firman ALLAH
Ta’ala
kepada nabi-NYA yang mafhumnya:

Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan
shalat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya.
…”

(Thahaa; 20:132)

Dan berilah peringatan kepada
kerabat-kerabatmu yang terdekat
, “

(As Syu'araa; 26:214)

Ini menunjukkan keluarga yang paling dekat dengan kita memiliki
kelebihan berbanding orang lain dalam hal meperoleh pengajaran
dan pengarahan untuk ta’at kepada ALLAH.

(Ahkamul Qur’an, 3/697)

Posted by Picasa


Malik Ibn Huwairits mengkhabarkan:

“Kami mengunjungi RasuluLAH s.a.w. dan ketika itu kami
adalah anak-anak muda yang sebaya. Lalu kami tinggal bersama
baginda di kota Madinah selama sepuluh malam. Kami mendapati
baginda merupakan seorang yang penyayang dan
lembut
. Apabila sepuluh malam telah berlalu, baginda s.a.w.
menduga apakah kami telah mula merindui keluarga kami setelah
sekian lama berpisah daripada mereka. Baginda pun bertanya
kepada kami tentang keluarga kami, maka kami pun menceritakannya. Setelah itu baginda pun bersabda:

Kembalilah kalian ke sisi keluarga kalian, tinggalah
bersama-sama mereka dan ajari serta perintahkanlah
mereka
.’”

(Sahih Bukhari, no.628 dan Muslim no.674)

Posted by Picasa

Dalam hadith di atas, Nabi s.a.w. memerintahkan kepada
sohabat baginda supaya memberikan taklim (pengajaran)
kepada keluarga dan menyampaikan ilmu yang mereka
peroleh semasa menghadiri majlis ‘ilmu/ bermajlis
dengan seorang ‘alim kepada keluarga mereka.


Secara tidak langsung ia membawa kita kepada satu penjelasan dan pemahaman bahawa seorang suami / kepala rumah tangga
harus memiliki ‘ilmu yang cukup untuk mendidik anak-
anak dan isterinya, mengarahkan mereka kepada
kebenaran dan menjauhkan mereka dari penyimpangan.


Posted by Picasa

Namun, sangat sayang sekali, realitasnya lewat
hari ini terdapat banyak ketua keluarga yang terlalai / melalaikan hal ini
. Yang memenuhi benak mereka hanyalah
bagaimana untuk mencukupkan kehendak material
keluarga
nya sehingga hanyut dalam arus perlumbaan mengejar
kemewahan duniawi sedangkan keperluan rohani tiada
termasuk dalam perhitungan
. Anak-anak dan
isteri mereka hanya dimanjakan dengan harta dunia, bersenang
lenang dengannya seolah-olah dia tiada mengerti dan
memahami akan kehendak agama.


Di satu sudut lain pul ialah kelompok suami yang tidak
mampu mengajari keluarganya ekoran kesibukan atau keterbatasan ilmunya
, Maka sebagai jalan penyelesaiannya,
ia carikan guru/pengajar agama untuk anak-anak dan
isterinya
, atau mengajak isterinya ke majlis taklim,
menyediakan buku-buku agama, kaset-kaset ceramah/
taklim yang sesuai dengan kemampuannya
,
dan menganjurkan keluarganya untuk membaca/
mendengarnya
.


Mendidik Isteri.

Posted by Picasa

Sedari awal-awal melangkah ke alam pernikahan,
seorang suami semestinya telah merencana pendidikan
agama bagi isterinya
atau sekurang-kurangnya punya
pandangan ke arah sana. Dan sebelum menjadi seorang
ayah
, semestinya ia telah menyiapkan isterinya
untuk menjadi pendidik bagi anak-anaknya kelak
,
kerana:

Ibu adalah madrasah (sekolah) bagi anak-anaknya,”
kata penyair ‘Arab.

Posted by Picasa

Di sini perlu diperhatikan dan diperingat juga, bahawa
mendapatkan pengajaran agama adalah termasuk
dalam :

Salah satu hak isteri yang seharusnya ditunaikan
oleh seorang suami dan termasuk juga hak seorang
wanita yang harus ditunaikan walinya
. Namun pada
praktikaliti hari ini, seringkali ia tidak terpenuhi sebagaimana
mestinya.

Posted by Picasa


Asy Syaikh Muqbil bin Hadi Al-Wadi’I telah
membahagikan 3 jenis manusia yang
menguruskan wanita:


Pertama:

Mereka yang melepaskan wanita begitu sahaja
sekehendaknya
, membiarkannya bepergian jauh tanpa
mahram, bercampur gaul di sekolah-sekolah, mana-mana
tempat pengajian dan tempat kerja sehingga akhirnya
membawa kepada rosaknya keadaan kaum
muslimin
.


Kedua:

Mereka yang menyia-nyiakan wanita tanpa taklim,
membiarkannya seperti binatang ternak, sehingga
ia tidak tahu sedikit pun kewajipan yang ALLAH pertanggungjawabkan atasnya
. Wanita seperti ini
akhirnya akan terjerumus ke dalam fitnah dan berselisih
pada perintah-perintah ALLAH dan akhirnya bisa merosak
keluarganya.

Ketiga:

Mereka yang memberikan pengajaran agama
kepada wanita sesuai dengan kandungan Al Qur’an
dan As Sunnah
, kerana melaksanakan perintah
ALLAH
sebagaimana firman-NYA:

Hai orang-orang yang beriman, pelihara (jaga)lah
dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan
bakarnya adalah manusia dan batu
; penjaganya
malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai
Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka
dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan
.”

(At Tahrim; 66: 6)

Posted by Picasa

Dan juga berdasarkan sabda RasululLAH s.a.w.:

Setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian
akan ditanya tentang tanggungjawab , tentang apa
yang dipimpinnya
.”

(Shahih, HR. Al-Bukhari no. 893 dan Muslim no. 1829) &
(Nashihati lin Nisa’, Ummu ‘Abdillah Al-Wadi`iyyah, hal. 7-8).

Seorang isteri perlu diajari tentang perkara yang
diperlukannya dalam kehidupan sehari-hari
,
daripada perkara siang hingga ke malam, tentang tauhid,
bahaya syirik, maksiat
dan penyakit-penyakit hati
serta diikuti cara-cara mengubatinya atau
menghadanginya
.

Posted by Picasa


RasululLAH s.a.w. sendiri menyediakan waktu
khusus untuk mengajari para wanita. Abu Sa’id al-Khudri
berkata:

“ Datang seorang wanita kepada RasululLAH,

Wahai RasululLAH! Kaum lelaki telah pergi membawa
hadithmu, maka berikanlah untuk kami satu hari yang
khusus di mana kami dapat mendatangimu untuk
belajar daripadamu tentang ilmu yang ALLAH telah
ajarkan padamu’
.

Baginda s.a.w. pun bersabda:

Berkumpullah kalian pada hari ini dan itu di
tempat ini ( yakni baginda menyebutkan waktu
dan tempat tertentu)


Posted by Picasa

Hingga mereka pun berkumpul pada hari dan tempat yang
dijanjikan untuk mengambil ilmu daripada
baginda RasululLAH s.a.w. , sesuai dengan apa
yang diajarkan ALLAH S.W.T. kepada baginda.”

(Shahih, HR. Al-Bukhari no. 101 dan Muslim no. 2633)

Bahkan isteri-isteri baginda RasululLAH s.a.w.
sendiri, “lahir” daripada madrasah nubuwwah dan mereka
menuai bekal ilmu yang banyak terutama Ummul Mukminin
‘Aisyah
yang membesar dalam asuhan madrasah
yang mulia
ini. Sepeninggalan suami mereka iaitu baginda RasululLAH s.a.w., mereka menjadi pendidik umat
bersama dengan para sahabat yang lain
, semoga
ALLAH S.W.T. meredhai mereka.


Gambaran Pengajaran Seorang ‘Alim terhadap
Keluarga Mereka.



Posted by Picasa

Para pendahulu kita yang shalih (salafunash shalih)
sangat mementingkan pendidikan agama bagi
keluarga mereka
. Di samping mereka berdakwah
kepada umat di luar rumah
, mereka juga tidak
melupakan orang-orang yang berada dalam
rumah mereka (keluarga).
Tidak seperti kebanyakan
manusia pada hari ini yang sibuk dengan urusan mereka di
luar rumah sehingga melalaikan pendidikan isterinya.

Bahkan amatlah sayang sekali sekiranya hal yang sama
menimpa keluarga da’i. Ia sibuk berdakwah kepada
masyarakat sekitar sedangkan isterinya di rumah tidak mengetahui dan memahami akan tata cara solat yang
diajarkan oleh nabi s.a.w., tidak mengetahui cara
menyucikan najis dan sebagainya
. Malah lebih parah
jadinya apabila isteri dan anaknya tidak mengerti tentang
tauhid dan syirik. NaudzubilLAH.

Posted by Picasa

Mari kita bandingkan dengan apa yang ada pada salaf,

Mislanya keluarga al Hafizh Ibn Hajar. Semangatnya
beliau dalam menyebarkan ‘ilmu kepada keluarga
dan kerabatnya adalah sedemikian juga semangatnya
dalam menyampaikan ‘ilmu kepada orang lain
.

Kesibukan beliau dalam dakwah di luar rumah
dan dalam menulis ilmu tidaklah melalaikan
beliau untuk memberi taklim kepada keluarganya
.
Dari hasil pendidikan ini lahirlah dari keluarga beliau
orang-orang yang terkenal dalam ilmu khususnya
ilmu hadits
, seperti: saudara perempuannya Sittir Rakb bintu
‘Ali bin Muhammad bin Muhammad bin Hajar Al-’Asqalani,
istrinya Uns bintu Al-Qadhi Karimuddin Abdul Karim bin
‘Abdil ‘Aziz, putrinya Zain Khatun, Farhah, Fathimah, ‘Aliyah,
dan Rabi`ah.


(Inayatun Nisa bil Haditsin Nabawi, hal. 126-127)

Posted by Picasa

Lihat pula bagaimana Sa’id Ibnul Musayyab membesarkan
dan mengasuh putrinya dalam buaian ilmu
hingga ketika
menikah suaminya mengatakan ia mendapati isterinya
adalah orang yang paling hafal dengan KitabulLAH,
paling mengilmuinya dan paling tahu tentang hak suami.


(Al-Hilyah, 2/167-168, As-Siyar, 4/233-234)

Posted by Picasa

Demikian pula kisah keilmuan putri Al-Imam Malik.
Dengan bimbingan ayahnya, ia dapat menghafal
Al-Muwaththa’ karya sang Imam
. Apabila ada murid
Al-Imam Malik membacakan Al-Muwaththa’ di hadapan
beliau, puterinya berdiri di belakang pintu mendengarkan
bacaan tersebut. Hingga ketika ada kekeliruan dalam
bacaan ia memberi isyarat kepada ayahnya
dengan mengetuk pintu
. Maka ayahnya
(Al-Imam Malik) pun berkata kepada si pembaca:

Ulangi bacaanmu kerana ada kekeliruan”.

(Inayatun Nisa’, hal. 121)

Posted by Picasa

Perhatian pendahulu kita rahimahumullah
terhadap pendidikan keluarganya ternyata juga kita
dapatkan dari ulama yang hidup di zaman kita ini,
seperti Asy-Syaikh Muqbil bin Hadi Al-Wadi‘i .

Dalam sehari beliau menyempatkan waktu untuk
mengajari anak isterinya tentang perkara-perkara
agama yang mereka perlukan, hingga mereka mapan
dalam ilmu dan dapat memberi faedah kepada saudara
mereka sesama muslimah dalam maelis yang mereka
adakan atau dari karya tulis yang mereka hasilkan.


Demikianlah serba ringkas kisah ulama kita dengan keluarganya, lalu di mana tempat kita bila
dibanding dengan mereka ?

Wallahu ta‘ala a‘lam bish-shawab.



~* ~* ~* ~* ~* ~* ~*


p/s: at
  • *Al Faqiirah ila ALLAH S.W.T.


    "Great Women (Part 3)"

    By: Shaykh 'Abdul-Muhsin Al-Qaasim

    Source: Khutbah; 26, Rabee'uth-Thaanee 1426 (3, June 2005)

    Transcription: Islaamic Propagation & Education Committee
    Al-Madeenah Al-Munawwarah
    (Sermons of the two Holy Mosques)

    Summary:

    A Continuition of the earlier ones about Honourable wives of
    ALLAH's Messenger
    (SalLAHU 'alayhi wa sallam)

    1. Sawdah bint Zam'ah
    2. Hafsah, the daughter of 'Umar
    3. Zaynab bint Khuzaymah al-Hilaaliyyah
    4. Umm Habeebah, the daughter of Aboo Sufyaan
    5. Umm Salamah (Hind bint Abee Umayyah)
    6. Zaynab bint Jash
    7. Juwayriyyah bint al-Harith
    8. Safiyyah bint Huyayy
    9. Maimoonah bint al-Harith al Hilaaliyyah

  • 0 Comments:

    Post a Comment

    << Home

    Powered by ClockBot.com }